Załatwianie wielu spraw urzędowych może odbyć się w dzisiejszych czasach bez wychodzenia z domu. Jeśli masz numer PESEL – możesz założyć PROFIL ZAUFANY. Jest on bezpłatnym narzędziem, pozostaje ważny 3 lata od momentu rejestracji, po tym okresie możesz przedłużać jego ważność.
PZ (profil zaufany) to narzędzie, dzięki któremu możesz potwierdzać swoją tożsamość
w Internecie oraz składać tzw. podpis zaufany. Jakie dane potwierdzasz?
- Imię (imiona),
- nazwisko,
- data urodzenia oraz
- numer PESEL.
Profil zaufany jest tak zabezpieczony, aby nikt — poza jego właścicielem — nie mógł go użyć. Dzięki temu każda osoba, która ma profil zaufany i użyje go w usłudze internetowej podmiotu publicznego, jest wiarygodna.
Za pomocą profilu zaufanego skutecznie potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (to pozwala automatycznie udostępniać dane, które są przeznaczone tylko dla ciebie).
Jak przekonują rządowe strony – Profil zaufany umożliwia elektroniczne podpisywanie dokumentów. Dzięki temu możesz złożyć np.: podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez konieczności drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i skanowania. Podpis elektroniczny ma taką samą wagę jak podpis odręczny.
JAK ZAŁOŻYĆ PROFIL ZAUFANY? Możesz wybrać jedną z dwóch dróg:
- Przez Internet – szybka, załatwisz sprawę od ręki
- W punkcie potwierdzającym – wymaga wizyty w urzędzie/banku
ZAKŁADANIE PROFILU ZAUFANEGO PRZEZ INTERNET
Profil zaufany możesz założyć bez wychodzenia z domu, jeśli masz:
- konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego
Konto bankowe wykorzystuje się do szybkiego i bezpiecznego zakładania
i potwierdzania profilu zaufanego. Chodzi o to, że twoje dane w banku są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta). Dlatego nie musisz już potwierdzać ich osobiście w urzędzie.
Jak zostało wspomniane – profil zaufany wykorzystuje do identyfikacji tylko podstawowe informacje: imię (imiona), nazwisko oraz numer PESEL.
Profil zaufany możesz także potwierdzić na pomocą konta w systemie Envelo Poczty Polskiej.
Jak założyć profil zaufany
- Sprawdź, czy twój bank ma możliwość założenia profilu zaufanego, na przykład wejdź na stronę banku lub zadzwoń na infolinię albo wejdź na na stronę profilu zaufanego (LINK);
- Zaloguj się na swoje konto bankowe;
- Wyszukaj formularz zakładania profilu zaufanego;
- Czytaj uważnie informacje przekazywane podczas procesu rejestracji.
Za każdym razem, gdy chcesz zalogować się z wykorzystaniem profilu zaufanego, wybieraj opcję logowania przez system tego banku.
- kwalifikowany podpis elektroniczny –
Jeżeli masz kwalifikowany podpis elektroniczny, możesz go użyć do założenia profilu zaufanego. Dzięki temu profil zaufany założysz od ręki, bez wychodzenia z domu — wystarczy, że podpiszesz wniosek o potwierdzanie profilu zaufanego.
Jak założyć profil zaufany z pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego
- Wejdź na stronę profilu zaufanego (LINK);
- Kliknij Zarejestruj się;
- Wypełnij formularz;
- Kliknij Zarejestruj się;
- Wyświetli się komunikat z prośbą o wpisanie kodu autoryzacyjnego. Wpisz kod;
- Wyświetli się kolejny komunikat, który potwierdzi, że twój wniosek o profil zaufany został pomyślnie złożony. Pojawią się 2 opcje do wyboru: Wyświetl listę punktów potwierdzających oraz Potwierdź wniosek certyfikatem kwalifikowanym. Koniecznie wybierz opcję potwierdzenia certyfikatem kwalifikowanym;
- Uruchom aplikację PZ Signer;
- Kliknij Rozpocznij proces podpisu;
- Kliknij Przejdź do podpisu (okienko Krok 4 w aplikacji). Poczekaj, aż pojawi się możliwość wyboru/wskazania certyfikatu kwalifikowanego (Krok 5);
- Kliknij Podpisz dokument (Krok 6);
- W nowym oknie wprowadź PIN;
- Potwierdź wykonanie kroków w aplikacji PZ Singer (Krok 7);
- Wrócisz do przeglądarki internetowej. Kliknij Potwierdź wykonanie kroków.
ZAKŁADANIE PROFILU ZAUFANEGO W PUNKCIE POTWIERDZAJĄCYM
Punkty potwierdzające to przede wszystkim różne urzędy i niektóre banki. Wniosek
o założenie profilu zaufanego automatycznie wysyłasz przez Internet, kiedy rejestrujesz konto. Natomiast swoje dane potwierdzasz osobiście w wybranym punkcie potwierdzającym (również za granicą). Pracownik punktu potwierdzającego poprosi cię o okazanie dokumentu tożsamości. Następnie wydrukuje złożony przez ciebie wniosek i poprosi o jego podpisanie.
Co powinieneś zrobić?
- Wejdź na stronę profilu zaufanego (LINK)albo na stronę ePUAP (LINK);
- Kliknij Zarejestruj się.
- Wypełnij formularz.
- Kliknij Zarejestruj się. W ten sposób złożysz wniosek o założenie profilu zaufanego.
- Sprawdź, czy dobrze pamiętasz podany identyfikator i hasło — zaloguj się stronę profilu zaufanego (LINK)
- Idź do wybranego punktu potwierdzającego i potwierdź tam założenie profilu zaufanego.
Masz na to 14 dni od złożenia wniosku.
- Jeżeli nie zdążysz potwierdzić profilu zaufanego w ciągu 14 dni — zaloguj się stronę profilu zaufanego (LINK) i ponownie złóż wniosek.
Za każdym razem, gdy chcesz zalogować się na swoje konto profilu zaufanego, wybieraj opcję logowania Za pomocą hasła.
Gdzie potwierdzić profil zaufany?
Sprawdź adres najbliższego punktu potwierdzającego:
- Wejdź na stronę wyszukiwarki punktów potwierdzających profilu zaufanego (LINK)
- Kliknij przycisk Filtr po prawej stronie.
- W polu Miejscowość wpisz nazwę miasta.
- Kliknij przycisk Filtruj.
- Wyświetli ci się lista wszystkich punktów potwierdzających w twoim mieście.
CO ZYSKUJESZ?
Dzięki profilowi zaufanemu możesz korzystać z setek usług online na wielu portalach urzędowych. Takimi portalami są między innymi:
- Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) — na przykład złożysz tu wniosek o dowód osobisty, uzyskasz odpisy aktów stanu cywilnego, zgłosisz urodzenie dziecka, złożysz odwołanie od decyzji administracyjnej,
- Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS) — na przykład możesz tu umówić się na wizytę w placówce ZUS, wysłać wnioski, sprawdzać swoje zwolnienia lekarskie, sprawdzić, czy pracodawca zgłosił cię do ubezpieczeń, sprawdzić informacje o stanie swojego konta ubezpieczeniowego w ZUS,
- Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej (CEIDG) — na przykład możesz tu założyć firmę, wznowić lub zawiesić działalność gospodarczą, uzyskać dane osób, które prowadzą firmy w Polsce.
W serwisie OBYWATEL.GOV.PL również korzysta sei z profilu zaufanego. Dzięki temu potwierdzi, kim jesteś. Za pomocą profilu zaufanego możesz tam sprawdzić:
- swoje punkty karne,
- swoje dane w Rejestrze Dowodów Osobistych,
- czy twój dowód jest unieważniony,
- swoje dane w rejestrze PESEL.
- swoje dane medyczne w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) na pacjent.gov.pl — więcej informacji o IKP znajdziesz pod tym linkiem.
Źródła: