Przejdź do treści

PROFIL ZAUFANY – jak założyć, jakie daje korzyści?

Załatwianie wielu spraw urzędowych może odbyć się w dzisiejszych czasach bez wychodzenia z domu. Jeśli masz numer PESEL – możesz założyć PROFIL ZAUFANY. Jest on bezpłatnym narzędziem, pozostaje ważny 3 lata od momentu rejestracji, po tym okresie możesz przedłużać jego ważność.

PZ (profil zaufany) to narzędzie, dzięki któremu możesz potwierdzać swoją tożsamość
w Internecie oraz składać tzw. podpis zaufany. Jakie dane potwierdzasz?

  • Imię (imiona),
  • nazwisko,
  • data urodzenia oraz
  • numer PESEL.

Profil zaufany jest tak zabezpieczony, aby nikt — poza jego właścicielem — nie mógł go użyć. Dzięki temu każda osoba, która ma profil zaufany i użyje go w usłudze internetowej podmiotu publicznego, jest wiarygodna.

Za pomocą profilu zaufanego skutecznie potwierdzisz swoją tożsamość w Internecie (to pozwala automatycznie udostępniać dane, które są przeznaczone tylko dla ciebie).

Jak przekonują rządowe strony – Profil zaufany umożliwia elektroniczne podpisywanie dokumentów. Dzięki temu możesz złożyć np.: podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez konieczności drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i skanowania. Podpis elektroniczny ma taką samą wagę jak podpis odręczny.

JAK ZAŁOŻYĆ PROFIL ZAUFANY? Możesz wybrać jedną z dwóch dróg:

  1. Przez Internet – szybka, załatwisz sprawę od ręki
  2. W punkcie potwierdzającym – wymaga wizyty w urzędzie/banku

ZAKŁADANIE PROFILU ZAUFANEGO PRZEZ INTERNET

Profil zaufany możesz założyć bez wychodzenia z domu, jeśli masz:

  • konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego

Konto bankowe wykorzystuje się do szybkiego i bezpiecznego zakładania
i potwierdzania profilu zaufanego. Chodzi o to, że twoje dane w banku są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta). Dlatego nie musisz już potwierdzać ich osobiście w urzędzie.

Jak zostało wspomniane – profil zaufany wykorzystuje do identyfikacji tylko podstawowe informacje: imię (imiona), nazwisko oraz numer PESEL.

Profil zaufany możesz także potwierdzić na pomocą konta w systemie Envelo Poczty Polskiej.

Jak założyć profil zaufany

  1. Sprawdź, czy twój bank ma możliwość założenia profilu zaufanego, na przykład wejdź na stronę banku lub zadzwoń na infolinię albo wejdź na na stronę profilu zaufanego (LINK);
  2. Zaloguj się na swoje konto bankowe;
  3. Wyszukaj formularz zakładania profilu zaufanego;
  4. Czytaj uważnie informacje przekazywane podczas procesu rejestracji.

Za każdym razem, gdy chcesz zalogować się z wykorzystaniem profilu zaufanego, wybieraj opcję logowania przez system tego banku.

  • kwalifikowany podpis elektroniczny –

Jeżeli masz kwalifikowany podpis elektroniczny, możesz go użyć do założenia profilu zaufanego. Dzięki temu profil zaufany założysz od ręki, bez wychodzenia z domu — wystarczy, że podpiszesz wniosek o potwierdzanie profilu zaufanego.

Jak założyć profil zaufany z pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego

  1. Wejdź na stronę profilu zaufanego (LINK);
  2. Kliknij Zarejestruj się;
  3. Wypełnij formularz;
  4. Kliknij Zarejestruj się;
  5. Wyświetli się komunikat z prośbą o wpisanie kodu autoryzacyjnego. Wpisz kod;
  6. Wyświetli się kolejny komunikat, który potwierdzi, że twój wniosek o profil zaufany został pomyślnie złożony. Pojawią się 2 opcje do wyboru: Wyświetl listę punktów potwierdzających oraz Potwierdź wniosek certyfikatem kwalifikowanym. Koniecznie wybierz opcję potwierdzenia certyfikatem kwalifikowanym;
  7. Uruchom aplikację PZ Signer;
  8. Kliknij Rozpocznij proces podpisu;
  9. Kliknij Przejdź do podpisu (okienko Krok 4 w aplikacji). Poczekaj, aż pojawi się możliwość wyboru/wskazania certyfikatu kwalifikowanego (Krok 5);
  10. Kliknij Podpisz dokument (Krok 6);
  11. W nowym oknie wprowadź PIN;
  12. Potwierdź wykonanie kroków w aplikacji PZ Singer (Krok 7);
  13. Wrócisz do przeglądarki internetowej. Kliknij Potwierdź wykonanie kroków.

 ZAKŁADANIE PROFILU ZAUFANEGO W PUNKCIE POTWIERDZAJĄCYM

Punkty potwierdzające to przede wszystkim różne urzędy i niektóre banki. Wniosek
o założenie profilu zaufanego automatycznie wysyłasz przez Internet, kiedy rejestrujesz konto. Natomiast swoje dane potwierdzasz osobiście w wybranym punkcie potwierdzającym (również za granicą). Pracownik punktu potwierdzającego poprosi cię o okazanie dokumentu tożsamości. Następnie wydrukuje złożony przez ciebie wniosek i poprosi o jego podpisanie.

Co powinieneś zrobić?

  1. Wejdź na stronę profilu zaufanego (LINK)albo na stronę ePUAP (LINK);
  2. Kliknij Zarejestruj się.
  3. Wypełnij formularz.
  4. Kliknij Zarejestruj się. W ten sposób złożysz wniosek o założenie profilu zaufanego.
  5. Sprawdź, czy dobrze pamiętasz podany identyfikator i hasło — zaloguj się stronę profilu zaufanego (LINK)
  6. Idź do wybranego punktu potwierdzającego i potwierdź tam założenie profilu zaufanego.

Masz na to 14 dni od złożenia wniosku.

  1. Jeżeli nie zdążysz potwierdzić profilu zaufanego w ciągu 14 dni — zaloguj się stronę profilu zaufanego (LINK) i ponownie złóż wniosek.

Za każdym razem, gdy chcesz zalogować się na swoje konto profilu zaufanego, wybieraj opcję logowania Za pomocą hasła.

Gdzie potwierdzić profil zaufany?

Sprawdź adres najbliższego punktu potwierdzającego:

  1. Wejdź na stronę wyszukiwarki punktów potwierdzających profilu zaufanego (LINK)
  2. Kliknij przycisk Filtr po prawej stronie.
  3. W polu Miejscowość wpisz nazwę miasta.
  4. Kliknij przycisk Filtruj.
  5. Wyświetli ci się lista wszystkich punktów potwierdzających w twoim mieście.

CO ZYSKUJESZ?

Dzięki profilowi zaufanemu możesz korzystać z setek usług online na wielu portalach urzędowych. Takimi portalami są między innymi:

  • Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) — na przykład złożysz tu wniosek o dowód osobisty, uzyskasz odpisy aktów stanu cywilnego, zgłosisz urodzenie dziecka, złożysz odwołanie od decyzji administracyjnej,
  • Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS) — na przykład możesz tu umówić się na wizytę w placówce ZUS, wysłać wnioski, sprawdzać swoje zwolnienia lekarskie, sprawdzić, czy pracodawca zgłosił cię do ubezpieczeń, sprawdzić informacje o stanie swojego konta ubezpieczeniowego w ZUS,
  • Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej (CEIDG) — na przykład możesz tu założyć firmę, wznowić lub zawiesić działalność gospodarczą, uzyskać dane osób, które prowadzą firmy w Polsce.

W serwisie OBYWATEL.GOV.PL również korzysta sei z profilu zaufanego. Dzięki temu potwierdzi, kim jesteś. Za pomocą profilu zaufanego możesz tam sprawdzić:

  • swoje punkty karne,
  • swoje dane w Rejestrze Dowodów Osobistych,
  • czy twój dowód jest unieważniony,
  • swoje dane w rejestrze PESEL.
  • swoje dane medyczne w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) na pacjent.gov.pl — więcej informacji o IKP znajdziesz pod tym linkiem.

Źródła:

Skip to content